اعتبار کالابرگ الکترونیک چهارشنبه به حساب ۳ دهک اول واریز میشود
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که مرحله چهارم طرح کالابرگ الکترونیک روز چهارشنبه ۱۹ شهریور ماه برای سه دهک اول اجرائی میشود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، احمد میدری درباره طرح کالابرگ گفت: مرحله چهارم کالابرگ الکترونیک، روز چهارشنبه، همزمان با ولادت پیامبر اکرم(ص) به حساب سرپرستان خانوارهای دهکهای یک تا سه واریز میشود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بر اساس قانون بودجه، سه دهک باید از گرفتن یارانه حذف شوند که ماه قبل حدود سه میلیون نفر از افرادی که در دهک دهم بودند، حذف شدند. در ماه جاری هم تعدادی از گرفتن یارانه حذف میشوند. پیشتر مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانهها از واریز 27 هزار میلیارد تومان از منابع مورد نیاز مرحله چهارم طرح کالابرگ الکترونیک به حساب شرکت مجری طرح کالابرگ خبر داده بود.
عبور از سوراخ سوزن!
گفتنی است، مردم معتقدند تعیین هزینه سرانه بیش از 10 میلیون تومان برای حذف یارانه، با واقعیت قدرت خریدشان، تطابق ندارد. همچنین تعداد زیادی به دهکبندی خود اعتراض دارند. حذف یارانه دهکهای 8 و 9 آنهم با معیاری که دهکهای 4 و 5 را در دهک 8 قرار میدهد؛ تبعات اجتماعی – اقتصادی پرهزینهای برای دولت خواهد داشت و آنچنان بار مالی هم از دوش دولت برنمیدارد.
مردم معتقدند دولت بهتر است به جای حذف یارانهها، از بودجه شرکتهای دولتی و خصولتی که عمدتاً زیان ده است بکاهد؛ یعنی به مثابه آن ضربالمثل قدیمی؛ به جای تلاش برای عبور از سوراخ سوزن از دروازه عبور کند. سیاست قطع یارانهها، شبیه سیاست حذف کوپنها در دهه 70 است که بار مالی سنگینی بر دوش خانوادهها قرار داد.
حذف حدود سه میلیون نفر از فهرست یارانهبگیران در مردادماه نشان داد که نواقص اطلاعاتی، سبب بروز خطا در دهکبندی و محرومیت ناعادلانه برخی خانوارها شده است. بنابراین، دولت بهتر است از حذف یارانه مردم بگذرد و برای تامین هزینههای معیشتی مردم به کاهش هزینه شرکتها و بانکها روی بیاورد. دهههاست که ترکیب بودجه به نفع شرکتهای عمدتاً زیان ده دولتی و خصولتی است تا رفاه و معیشت مردم.
اشکالات بیپایان دهکبندیها
یکی از مهمترین نکاتی که در چارچوب سامانه حمایت باید مورد توجه قرار گیرد موضوع رفع نواقص موجود در اطلاعات دهکبندی است. در ماههای اخیر و همزمان با حذف حدود سه میلیون نفر از فهرست یارانهبگیران در مردادماه، بسیاری از شهروندان نسبت به این اقدام معترض شده و شکایات خود را در سامانه ثبت کردهاند. بررسی این اعتراضها نشان میدهد که بخش قابل توجهی از خطاهای رخداده ناشی از کاستیها و نارساییها در اطلاعات درج شده یارانه بگیران بوده است.
به عنوان مثال، بسیاری از خانوادهها به دلیل ابتلا به بیماریهای خاص و پرداخت هزینههای سنگین درمان، ناخواسته با افزایش میانگین تراکنشهای بانکی خود مواجه شدهاند. این افزایش، بدون توجه به ماهیت اضطراری و استثنایی آن، منجر به ارتقای جایگاه خانوار در نظام دهکبندی شده و در نتیجه برخی از افراد مستحق، ناعادلانه از دریافت یارانه حذف شدهاند.
موضوع دیگری که باید در چارچوب دهکبندیها مورد توجه قرار بگیرد نواحی محل سکونت افراد است. به عبارت دیگر هزینههای زندگی شهری به ویژه در شهرهای بزرگی مانند تهران و مراکز استانهای بزرگتر متفاوت از نقاط دیگر است. بنابراین یکی از ملاکهایی که باید در چارچوب دهکبندی مورد بازنگری قرار بگیرد شرایط درآمدی-هزینهای افراد در مناطق مختلف کشور است.
از این رو، ضروری است که در طراحی و اجرای سامانه حمایت، شاخصهای دقیقتری برای شناسایی وضعیت واقعی معیشتی خانوارها لحاظ شود؛ بهویژه شاخصهایی که بتواند هزینههای درمانی و سایر مخارج غیرمعمول را از محاسبات کلی تفکیک کند. این اصلاحات نه تنها موجب بازگشت حق به خانوارهای آسیبپذیر میشود؛ بلکه اعتماد عمومی به نظام حمایتی را نیز افزایش خواهد داد.